Tämän mallin pohjalta voit muokata omaan korkeakouluyhteisöösi soveltuvan, tiedostamattomia vääristymiä käsittelevän UBT-koulutuksen (UBT = Unconscious Bias Training). Koulutusmalli sisältää kaksi puolen päivän kestoista työpajaa sekä niiden välissä tehtävän havainnointitehtävät. Ensimmäisen työpajan tavoitteena on ensisijaisesti herättää osallistujat havainnoimaan omia käsityksiään ja ympäristöään sukupuolitietoisin silmin. Havainnointiprosessia jatketaan välitehtävän muodossa. Jälkimmäisessä työpajassa keskitytään havaintojen reflektointiin ja tuodaan osallistujille tietoa ja vinkkejä sukupuolitietoiseen otteeseen omassa työssä sekä tasa-arvon edistämiseen omassa yhteisössä.
Syntyhistoria
Malli perustuu NAU!-hankkeen ja Roolipeli-hankkeen yhteistyössä järjestämään koulutukseen, joka oli suunnattu LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun henkilökunnalle. Koulutukseen yhdistettiin tietoa ja kokemuksia sekä horisontaalista että vertikaalista sukupuolisegregaatiota koskien. Koulutukseen osallistui lähinnä opetus- ja ohjaustehtävissä työskenteleviä. Välittömän palautteen perusteella koulutus toimi parhaiten uusien ajatusten herättäjänä (asenteiden kehittyminen), mutta osallistujat kokivat saaneensa koulutuksesta myös uusia tietoja ja taitoja.
Käyttö
Alla olevassa taulukossa on kuvattu koulutuksen osatekijät/aktiviteetit ja niiden pedagogiset tavoitteet. Malli on laadittu erityisesti korkeakouluyhteisöjen tarpeisiin, mutta soveltunee perusperiaatteiltaan myös muihin yhteisöihin.
Aktiviteetti | Pedagoginen tavoite |
Työpaja 1 | |
Segregaatiosuunnistus | Osallistujien herättely havaitsemaan ympäristön sukupuolittuneita rakenteita ja käytäntöjä à motivoituminen koulutukseen; sanastoa keskusteluja varten; tietoa ympäröivistä ilmiöistä |
Yhteiskeskustelu segregaatiosuunnistuksen pohjalta | Yhteisöllinen ymmärryksen muodostus; tietotarpeiden esiin saanti 2. työpajaa varten |
Pikapalaute | Oman kokemuksen välitön reflektio |
Välitehtävä | |
Havainnointi | Toimintaympäristön yleinen havainnointi; oman työn tarkastelu sukupuolittuneisuuden näkökulmasta à omien asenteiden, toimintatapojen ja -mahdollisuuksien tarkasteluun orientoituminen |
Työpaja 2 | |
Välitehtävän purku pienryhmissä | Orientoituminen työpajaan; kokemusten jakaminen; toisilta oppiminen; omien tiedostamattomuuksien havaitseminen |
Tietoisku: keinoja horisontaalisen ja vertikaalisen segregaation purkamiseen | Tiedon ja ratkaisuideoiden tarjoaminen |
Segregaatiota purkavat toimintaohjeet -tehtävä | Oman osallisuuden aktivointi; segregaation purkutaitojen hahmottaminen |
Pikapalaute | Oman kokemuksen välitön reflektio |